درس ریاضی  
بنیه علمی نوروز91

سوالات بنیه علمی (اختیاری)

خاص سخت كوشان و فعالان در درس ریاضی

دانش آموزان عزیز لطفا جهت دریافت فایل سوالات بنیه علمی اینجا كلیك كنید.



نكاتی پیرامون كاهش اضطراب امتحان

نكاتی پیرامون كاهش اضطراب امتحان

1.     به فرزندمان یادآوری كنیم همواره به خدا توكل كرده و هر كاری را با نام او شروع كند، زیرا یاد خدا آرامش دهنده ی دل های مضطرب است.

2.     بر توانایی های فرزندمان تأكید كنیم تا اعتماد به نفس او تقویت شود.

3.     انتظارات خود را با توانایی های فرزندمان هماهنگ كنیم و از او توقع بیش از حد نداشته باشیم.

4.     تلاش های فرزندمان برای كسب موفقیت های هر چند كوچك را قدر بدانیم و او را تشویق كنیم.

5.     عملكرد فرزندمان را با خودش مقایسه كنیم، در صورت پیشرفت او را تشویق كنیم و در غیر این صورت در صدد علت یابی و رفع آن باشیم.

6.     امتحان جزیی از فرآیند آموزش است. آن را عملكرد طبیعی و معمولی آموزش بدانیم و از حساسیت بی مورد نسبت به آن بپرهیزیم.

7.     شرایط فیزیكی و عاطفی مناسبی را در ایام امتحانات برای فرزندمان فراهم كنیم.

8.     از ابتدای سال تحصیلی فرزندمان را با نحوه ی برنامه ریزی درسی، روش صحیح مطالعه و مرور درس ها آشنا نماییم تا هنگام امتحان از انباشته شدن مطالب درسی و اضطراب امتحان بكاهیم.

9.     به فرزندمان اطمینان خاطر بدهیم كه دركنار او خواهیم بود و اگر مشكلی داشت او را یاری خواهیم كرد. از به كار بردن عباراتی مانند: « به من ربطی ندارد، مشكل خودت است، از نوع درس خواندن تو خسته شدم و ... » خودداری كنیم.

10. به فرزندمان یادآور شویم كه تمامی تلاش خود را صرف یادگیری درس ها نماید نه كسب نمره، زیرا كسانی كه فقط برای به دست آوردن نمره درس می خوانند مطالب درسی را زودتر فراموش می كنند.

11. با فرزندمان به گونه ای رفتار كنیم كه او بتواند عقاید و نگرانی های خود را درباره ی امتحان آشكارا بیان كند.

12. آخرین وضعیت درسی فرزندمان را از معلم یا معلم هایش جویا شویم تا بهتر بتوانیم به او كمك كنیم.

13. از غیبت كردن فرزندمان در ایام و نزدیكی امتحانات حتی الامكان جلوگیری كنیم، زیرا در این دوران درس ها دوره می شوند و فرزندمان می تواند اشكالات احتمالی خود را از معلم بپرسد و آنها را برطرف كند.

14.  در ایام امتحان فضای خانواده را شاد و آرام نگه داریم و از مشاجره و برخوردهای لفظی به خصوص با فرزندانمان  خودداری كنیم.

15. در ایام امتحان از شركت در جشن ها و میهمانی ها و یا برگزاری میهمانی حتی الامكان خودداری كنیم.

16. برای ایجاد تنوع و رفع خستگی فرزندانمان در ایام امتحان و درس خواندن، مدت زمان مناسبی را برای تفریح یا بازی و تماشای تلویزیون در نظر بگیریم.

17. ساعت خواب فرزندانمان را طوری تنظیم كنیم كه خواب مورد نیاز آنها تأمین شود، به عبارت دیگر شب ها زودتر بخوابند تا صبح زودتر بیدار شوند. مطالعه تا نیمه های شب علاوه بر خستگی سبب عدم یادگیری می شود.

18.  یادآوری نماییم سر جلسه ی امتحان، لوازم التحریر و وسایل مورد نیاز را با خود همراه داشته باشند تا با آرامش خاطر به سوالات پاسخ دهند.

19.  فرزندانمان را روز امتحان با ملایمت بیدار و زودتر از معمول راهی مدرسه كنیم كه به موقع سر جلسه ی امتحان حاضر شوند ، تا اضطراب دیر رسیدن به اضطراب امتحان اضافه نشود .

20.  به فرزندانمان آموزش دهیم كه دعا باعث آرامش و رسیدن به موفقیت می شود ، اما شرط مستجاب شدن دعا ، تلاش و كوشش خود ماست .

21.  با استفاده از نمونه سوالات سال های قبل ، امتحان آزمایشی از فرزندانمان بگیریم و آن را تصحیح كنیم . با این روش ، علاوه بر كاهش اضطراب آنها ، درس هایی را كه باید بیشتر تمرین كنند ، تشخیص داده و بهتر می توانیم آنها را راهنمایی كنیم .

22.  برنامه ی امتحانی فرزندانمان را در جایی نصب كنیم و به آنها بگوییم ، روی هر امتحانی كه می دهند یك خط بكشند . این كار انگیزه ی بیشتری برای درس خواندن و احساس نزدیك شدن به پایان امتحان را در آنها به وجود می آورند .

23. تشویق ، تحسین و تأكید روی نقاط قوت فرزندانمان را فراموش نكنیم . زیرا این رفتارها ، انگیزه ی آنان را برای پیشرفت ، بیشتر می كند .

24.  بهتر است معلمان ، محیط مساعد و آرامی را برای دانش آموزان در جلسه ی امتحان فراهم آوردند تا اضطراب دانش آموزان كاهش یابد .

25. اگر معلمان انتظارات ، اهداف ، نحوه ی نمره گذاری و نوع امتحان را مشخص كنند ، دانش آموزان می توانند با توجه به آنها برنامه ریزی كنند تا از اضطراب شان كاسته شود .

26. برگه های امتحان كلاسی یا تكالیف فزندانمان را به همراه خود آنها بازبینی كنیم تا نقاط ضعف و قوت درسی خود را یافته و در مواردی كه ضعف دارند نمرینات بیشتری انجام دهند .

27.  توجه داشته باشیم كسب نمره ی بد فرزندانمان در امتحان به معنی بد بودن آنها نیست . بلكه بدان معناست كه فعالیت آنها در آن درس كم بوده و یا مفاهیم اساسی آن درس را نمی دانند .


برنامه امتحانی ترم اول

هر دری را كه با اراده بكوبی، گشاده می گردد.                                حضرت محمد(ص)

 

دانش آموز هدفمند و موفق برای روزها، هفته ها و ماه ها و حتی سال های خود برنامه ریزی می كند. او مراقب است كه برنامه های تنظیم شده بدون تأخیر و به موقع انجام شود. چرا كه خوب می داند امروز و فردا كردن و تأخیر در انجام به موقع كارها یعنی عدم موفقیت.

عزیزان؛ سعی كنید با برنامه ریزی صحیح در پیشرفت و موفقیت خود نقش مهمی را ایفا نمایید كه هم خود و هم خانواده شاهد به ثمر نشستن تلاش های شما باشند و لذت ببرند.

 

پایه پنجم

 

ردیف

ایام هفته

نام درس

نوع آزمون

1

شنبه              17/10/90

فارسی

شفاهی

2

یكشنبه          18/10/90

قرآن

شفاهی

3

دوشنبه           19/10/90

زبان (science)

كتبی

4

سه شنبه         20/10/90

تاریخ و مدنی

كتبی

5

چهارشنبه       21/10/90

هدیه های آسمان

شفاهی

6

یكشنبه           25/10/90

هنر(خط و نقاشی)

كتبی

7

دوشنبه           26/10/90

ریاضی

كتبی

8

سه شنبه        27/10/90

املا

كتبی

9

چهارشنبه       28/10/90

زبان (math)

كتبی

10

شنبه                 1/11/90

انشا

كتبی

11

دوشنبه             3/11/90

علوم

كتبی

12

شنبه             8/11/90

جغرافیا

كتبی

13

یكشنبه           9/11/90

رایانه

عملی - شفاهی

 

قابل توجه دانش آموزان و اولیای گرامی:

امتحانات در طی ساعات آموزشی كلاس برگزار می گردد و عزیزانمان طبق ساعات آموزشی، ساعت 8 الی 15/14 در مدرسه حضور خواهند داشت.                                                                                  

                                                        

                                                                                « با آرزوی موفقیت شما عزیزان »

                                                                                        دفتر دبستان سوده


كار عملی (كارگاه ریاضی)

كار عملی و امر مشاركت برای ممارست بیشتر دانش آموزان كلاس پنجم تهیه شده است.
حل تمرینات به عهده خود دانش آموزان می باشد.